První automobil Laurin & Klement, model Voiturette A s kapalinou chlazeným vidlicovým dvouválcem o objemu 1005 cm3 a výkonu 7 k, se zrodil v roce 1905 a ihned se stal prodejním úspěchem.
Následovaly typ B (za tři roky se ho vyrobilo na tehdejší dobu neskutečných 250 kusů), model C měl již objem motoru 2042 cm3 a výkon 12 k.
V roce 1906 vznikly první čtyřválce; typu D se sice vyrobily jen dva kusy, zato čtyřapůllitrový čtyřválec E byl v dalších letech dodáván pro osobní i užitkové verze.
Díky umu a fortelu zaměstnanců všech profesí si firma brzy vytvořila stabilní postavení na rozvíjejícím se mezinárodním trhu.
Nový typ L&K 100, který automobilka uvedla na trh v roce 1923, měl klasickou koncepci podvozku a čtyřválec SV o objemu 1771 cm3.
Stovka i její další modifikace (105, 110 a 120) byly kvalitní automobily s dobrou budoucností, ale svým charakterem spíše vozy střední třídy než konkurence pro malé vozy dalších českých značek (Praga Alfa, Tatra 11).
Modernizované typy 110 a 120 se na trhu objevily v roce 1925. I po fúzi s plzeňskou Škodovkou v roce 1925 byl typ 110 obchodně nejúspěšnější. V roce 1926 dostal silnější motor (1944 cm3) z typu 120.
Na pražském autosalonu v roce 1929 se představila zcela nová typová řada automobilů Škoda. Patřil do ní i model 860.
V jeho typovém označení byly „zakódovány“ i základní parametry, tedy 8 válců a výkon 60 koní! Tento typ také budil z nové typové řady největší zájem odborníků i veřejnosti.
Do roku 1933 se ale tohoto luxusního čtyřlitrového osmiválce prodalo pouhých 49 kusů. Jistě díky i na tehdejší dobu poměrně vysoké pořizovací ceně 127 000 Kč za limuzinu a dokonce 140 000 korun za cabriolet.
Nákladní a užitkové vozy, vyráběné ve spolupráci s hlavním závodem koncernu v Plzni, tvořily důležitou část produkce automobilky ASAP.
Úspěšný byl například lehký nákladní automobil Škoda 256 s nosností 2 500 kg a moderním benzinovým motorem Superb OHV, ale také typ s označením 254 D na stejném podvozku, do něhož se již od roku 1935 montoval malý vznětový čtyřválec o objemu 3.770 cm3.
Vozu, který svým technickým řešením v mnohém předběhl svoji dobu, se do roku 1943 vyrobilo 2662 kusů.
Velkou změnu představoval typ Škoda 1200. Čtyřdveřový vůz s celokovovou karoserií výrazně oblých tvarů, s motorem o objemu 1221 cm3 a výkonu 36 koní se vyráběl od roku 1952 i s užitkovými karoseriemi jako dodávka, STW (kombi), pick-up a sanita.
V roce 1955 dostal vůz, mezi motoristy nazývaný Sedan, nové sací potrubí, spádový karburátor a také nové označení 1201.
Po zahájení výroby nového osobního vozu Spartak se 1201 vyráběla především v užitkových modifikacích a její výroba postupně přešla do závodu Vrchlabí. Modernizovaný typ 1202 se vyráběl až do roku 1973!
V roce 1959 dostaly všechny osobní škodovky novou přední nápravu s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči a byly prezentovány jako nové typy.
Škoda 440 se stala Octavií (octavia jako osmá v konstrukční řadě po 2. sv. válce), typ 445 Octavií Super a ze sportovního modelu 450 byla Felicia (felicitas latinsky štěstí).
Časem přibyla Octavia Touring Sport s motorem z Felicie (50 k) a v roce 1961 ještě Felicia Super a Octavia 1200 Touring Sport (oba typy s motorem o výkonu 55 k).
Poslední v řadě pak byla velmi oblíbená Octavia Combi; po mnoha modernizacích zůstala ve výrobě až do roku 1971!
V roce 1969 přišla další inovace. Nový typ Škoda 100/110 byl ale spíše jen větším faceliftem předchozího typu.
Vůz dostal modernější karoserii, kotoučové brzdy na předních kolech, inovován byl interiér; motor zůstal beze změn.
Ze Škody 1000 MB se tak stala Škoda 100, typ 1100 MB se proměnil v model 110.
Přes zastaralou koncepci znamenala Škoda 105/120 významný krok vpřed. Pokračovala i její průběžná modernizace; v roce 1983 to byl širší rozchod kol, 13“ kola, plastové nárazníky a další změny.
O rok později se objevil typ Škoda 130 s pětistupňovou převodovkou, hřebenovým řízením a vlečenou zadní nápravou.
V pobočném závodě Kvasiny se od roku 1981 vyrábělo dvoudveřové kupé Garde, později (s vylepšeními ze Škody 130) přejmenované na Škoda Rapid.
Ve vrchlabském závodě se verze Favorit Forman montovala od konce roku 1990 (od r. 1992 navíc s tzv. akčními modely). Užitkový pick-up se od října 1991 vyráběl v Kvasinách.
V dubnu 1991 se stala Škoda součástí německého koncernu Volkswagen. Prvním společným projektem se stal model Škoda Felicia, jehož výroba začala v roce 1994.
Kromě motorů Škoda o výkonu 40 a 50 kW, se do Felície začaly montovat i koncernové agregáty; benzinový 1.6 MPI/55 kW a diesel 1.9 D/47 kW.
Felicia s karoserií kombi se představila v Brně v létě roku 1995; v srpnu téhož roku byla v Kvasinách zahájena výroba užitkové verze Felicia pick-up a dalších modifikací (Van, Van-Plus).
Přicházely i další karosářské verze modelu Fabia; Fabia Combi měla světovou premiéru v roce 2000 (verze Sedan v roce 2001).
V roce 2001 rozšířila Škoda výrobní program o třetí modelovou řadu; v nových výrobních provozech v Kvasinách byla zahájena výroba největšího modelu, luxusní limuzíny Superb.
V roce 2004 se dočkal svého nástupce model Octavia. Nová Škoda Octavia, vyráběná v provedení liftback a Combi (také s pohonem 4x4), je dnes nejmodernějším modelem ve výrobním programu značky. Koncem roku 2005 se v nabídce objeví i sportovní verze RS.
Díky svým kvalitám získala nová Octavia řadu mezinárodních ocenění, včetně prestižního titulu Automobil roku v několika evropských zemích.
ŠKODA AUTO a.s.
Václava Klementa 869
293 60 Mladá Boleslav
ústředna: 326 811 111
telefon: 800 600 000
e-mail: info@skoda-auto.cz