Psal se rok 1862, když Adam Opel položil základy budoucího průmyslového koncernu. Šicí stroje i jízdní kola byly tehdy něčím zcela novým a to byl důvod proč se Adam Opel rozhodl vyrábět tyto na svoji dobu převratné stroje.
Koncem minulého století se objevil ještě jeden stroj, který způsobil doslova revoluci – automobil. V roce 1899, tedy ještě před začátkem dvacátého století, Opel získal automobilovou továrnu.
Tato továrna stála v německém Anhaltsku a původně ji vlastnil jistý Friderich Lutzmann. Bratři Opelové (synové Adama Opela) uzavřeli s Lutzmannem kontrakt, na jehož základě v Rüsselsheimu zahájili výrobu prvních automobilů.
V roce 1901 se Opelové s Lutzmannem rozešli a už o rok později – v roce 1902 – rozjeli licenční výrobu francouzských automobilů Darracq, které se pak prodávaly pod označením Opel-Darracq.
Bratři Opelové však cítili, že musí zákazníkům nabídnout mnohem spolehlivější a dokonalejší vozy, a tak usilovně pracovali na vývoji vozu vlastní konstrukce. Už na podzim roku 1902 mohli Opelové na autosalonu v Hamburku veřejnosti představit svůj první vůz – model Opel 10/12 PS.
Bratři Opelové se vždy snažili, přiblížit motorová vozidla co nejširší veřejnosti, udělat je co nejdostupnější. Jedním z konkrétních kroků v tomto snažení byl rok 1901, kdy Opel rozšířil svoji nabídku o motocykly. Ještě dříve, už v roce 1899, Opel zahájil výrobu prvních užitkových automobilů.
Prodejní úspěchy mladé firmy v následujících letech ukázaly, že bratři Opelové se vydali správným směrem. Už v roce 1906 se výroba automobilky Opel dostala přes hranici tisíce automobilů a expanze se stále zrychlovala.
Významným momentem v historii automobilky Opel byl rok 1909, kdy firma vyjela s modelem Opel 4/8 PS, známějším spíše pod přezdívkou „Doktorwagen“. Tuto přezdívku si tento robustní a spolehlivý vůz vysloužil především proto, že jej velmi často používali vesničtí lékaři, kteří museli být připraveni vyrazit kdykoli na zavolání za svými pacienty. Zpevněné silnice však tehdy – na začátku století – byly spíše raritou, mnohem více se jezdilo nerovnými polními a lesními cestami, což důkladně prověřilo kvality každého vozu.
S cenou 3 950 marek byl legendární „Doktorwagen“ asi o polovinu levnější, než tehdejší luxusní vozy. Pouhých deset let po vstupu do automobilového průmyslu a devět let od přelomu nového století tak udělal Opel svým modelem „Doktorwagen“ významný krok na cestě automobilu za běžnými zákazníky. Díky Opelu a jeho cenově výhodným modelům mohlo stále více lidí uvažovat o koupi vozu.
Prodejní úspěchy modelu „Doktorwagen“ spolu s produktivní výrobou vytvořily Opelu pozoruhodný náskok před konkurencí, který roku 1914 vynesl Opel na pozici největšího německého výrobce automobilů.
Opel investoval obrovské prostředky – asi jeden milion marek – do zavedení skutečně velkosériové produkce automobilů na výrobní lince. Tato vysoce produktivní metoda, uvedená do praxe v roce 1924, přinesla zákazníkům Opelu další výhody.
Prvním modelem, který sjel z nové výrobní linky, byl Opel 4/12 PS, přezdívaný „Rosnička“. Díky vysoké produktivitě výroby a prudce stoupající poptávce díky mimořádnému úspěchu u zákazníků mohl Opel během následujících šesti let postupně snížit cenu tohoto modelu z původních 4 500 marek na pouhých 1 990 marek.
Nehledě na tehdejší obecně nepříznivou hospodářskou situaci, dařilo se Opelu úspěšně procházel složitým obdobím. Bylo to především proto, že automobil v podání Opelu přestal být drahým, křehkým a luxusním výstřelkem pro vyvolené, ale stal se přístupným a spolehlivým dopravním prostředkem.
V roce 1928 zajistilo celkem 42 771 prodaných automobilů společnosti Opel tržní podíl 37,5 % a vyneslo ji na pozici největšího německého výrobce automobilů.
Velkou zásluhu na úspěších automobilky Opel měla starost nejenom o výrobu a vlastní prodej, ale i o poprodejní služby. Opel se začátkem léta roku 1929 stal prvním německým výrobcem automobilů, který založil pojišťovací společnost a společnost určenou k zajištění splátkového financování.
V těchto dobách se Opel výrazně zviditelnil i díky svému výzkumnému programu RAK, který se zabýval možnostmi využití reaktivního pohonu. Prototypy RAK 2 a RAK 3 pokořily rekordní rychlosti na zemi a letoun RAK 1 se úspěšně vznesl do výše.
Ekonomická krize dvacátých let přiměla bratry Opelovy aby se začali poohlížet po silném partnerovi. V březnu roku 1929 se potomci Adama Opela dohodli s představiteli společnosti General Motors Corporation (GM). Tento největší výrobce automobilů na světě získal většinový akciový podíl automobilky Opel, ale ta si přesto zachovala plnou nezávislost ve všech rozhodujících oblastech.
Od té doby se aktivity společnosti Opel soustředily především na automobilový průmysl. Díky strategickému spojenectví s GM mohl Opel nejenom upevnit svoji silnou tržní pozici, ale mohl si dovolit i další expanzi.
Od poloviny třicátých let byl Opel největším výrobcem automobilů v celé Evropě. V roce 1935 Opel poprvé ve své historii vyrobil za jediný rok více než 100 000 automobilů. Do tohoto počtu bylo zahrnuto i 25 000 užitkových vozů Opel Blitz, postavených v nové továrně v Brandenburgu.
V tomtéž roce byla zahájena výroby legendárního modelu Opel Olympia. Tento model byl prvním skutečně sériově vyráběným německým vozem s celokovovou samonosnou karoserií.
Díky promyšlenému vedení podniku sklízel Opel úspěchy i na zahraničních trzích, a to zejména po spojení s GM. Opel otevřel své pobočky v Japonsku, Číně a v řadě zemí Jižní Ameriky.
Aby stačil uspokojovat vysokou poptávku po osobních automobilech musel Opel v tomto období postupně snižoval výrobu jízdních kol. Nakonec v roce 1937 Opel celou výrobu jízdních kol prodal firmě NSU. Do té doby Opel dohromady vyrobil asi 2,6 milionů bicyklů.
Opel se stal první německou automobilkou, která pro celou svojí modelovou škálu nabízela katalyzátory výfukových plynů. A v dubnu 1989 se Opel stal prvním výrobcem automobilů v Evropě, který začal katalyzátory montovat do svých modelů jako součást standardní výbavy.
V dnešní době zůstává snižování spotřeby paliva a neustálá redukce množství škodlivin ve výfukových plynech stále jedním z nejdůležitějších ekologických úkolů společnosti Opel.
Průměrná spotřeba automobilů Opel se snížila od roku 1978 o 28 procent, až na hodnotu 7,03 l/100 km. A v příštím období hodlá Opel stlačit spotřebu paliva svých modelů o dalších 25 procent.
Významným milníkem na cestě za co nejnižší spotřebou jsou moderní čtyřventilové motory řady ECOTEC, mezi které patří také výkonné vznětové motory s přeplňováním a přímým vstřikováním paliva do válců. Velkou popularitu si získal také zážehový tříválec ECOTEC, připravený pro model Corsa.
Vedle neustálé snahy konstruktérů automobilů Opel co nejméně zatěžovat novými modely životní prostředí je dalším mimořádně důležitým momentem cesta k co nejvyšší bezpečnosti těchto modelů.
Opel je průkopníkem i na tomto poli. V roce 1991 vystřídala populární model Kadett moderní Astra, která byla vybavená špičkovými bezpečnostními prvky, jako např. boční výztuhy karoserie, kostra sedadel, zabraňující nebezpečnému podklouznutí nebo předpínače bezpečnostních pásů.
Od roku 1995 jsou všechny modely Opel vybavované velkoobjemovými airbagy pro řidiče a jeho spolujezdce. V bezpečnostní výbavě nové Vectry se objevuje uložení pedálů PRS (Pedal Release System), které dokáže zabránit vážnému poranění nohou řidiče v případě čelního nárazu a nové hybridní airbagy.
Stálý tlak na bezpečnost automobilů Opel se projevil montáží velkoobjemových čelních airbagů i bočních airbagů, zabudovaných do boků předních opěradel, pyrotechnických předpínačů bezpečnostních pásů a mnoha dalších bezpečnostních prvků.
V letošním roce velkého jubilea nabízí Opel ucelenou řadu moderních vozů, jejichž technické parametry jim mohou konkurenti skutečně jenom závidět.
General Motors Southeast Europe Ltd.
Olbrachtova 9
140 00 Praha 4
Infolinka (zdarma): 800 101 101
E-mail: