V roce 1966 se mezi sovětským automobilovým průmyslem a italskou firmou FIAT uzavřela dohoda o technické spolupráci při zavedení velkosériové výroby malolitrážního automobilu.
Realizace dohody na sebe nedala dlouho čekat a už v roce 1967 se na břehu Volgy v městě Togliatti začala stavět největší stavba té doby.
Byl to Volžský automobilový závod. V jeho znaku je stylizované vyobrazení starodávného člunu s plachtou, kterého tvary současně představují písmeno B (čti v).
Výrobní technologie byly nakupovány na základě pečlivého výběrového řízení, a tak se zde uplatnily jen velmi dobře zavedené značky, ať se jedná o karosářskou technologii, povrchovou úpravu, roboty či obráběcí stroje. V automobilce nechybějí značky jako je Bosh, Kuka, Thyssen a desítky dalších, jejichž investice v Togliatti patří dosud k největším v automobilovém světě. V rámci zvýšení bezpečnosti práce, přesnosti a plynulosti výroby se v karosářské lisovně záhy objevily japonské mezioperační podavače. Do hlavní montáže byla zařazena operace "ochrana dutin metodou ML" atd. Projektovaná kapacita závodu byla 750 000 vozidel ročně.
S vozidly VAZ se u nás objevila první hromadně dovážená automobilová technika s vysokou užitnou hodnotou za přijatelnou cenu. Ve srovnání s tehdejšími automobilkami východního bloku vynikala vozidla VAZ rovnoměrnou kvalitou na které měli zpočátku zásluhu italští kontroloři.
Volžský automobilový závod patřil v prvních letech k nejmodernějším automobilkám na světě.
VAZ byl v roce 1994 privatizován. Akciová společnost má podílníky jak mezi právnickými osobami tak pracovníky závodu.
První vozy sjely z montážní linky v roce 1970. Jednalo se o typ VAZ 2101, u nás prodávaný pod obchodním označením Žiguli, později LADA 1200. Vozidlo konstrukčně vycházelo z Automobilu roku 1966 - Fiatu 124. Oproti italské předloze byl zesílen podvozek a karoserie, vůz dostal nový motor s rozvodem OHC.
Již rok po záhajení výroby typu 2101 opouští montážní pás kombi VAZ 2102. Oba typy patřily 15 let k nejprodávanějším a nejoblíbenějším vozidlům u nás. Záhy sjíždí z třetí montážní linky togliattského závodu typ VAZ 2103 a v roce 1974 rozšiřuje automobilka typovou řadu o VAZ 21011. Světlo světa spatřila "vlajková loď" - VAZ 2106.
S novými zákonnými předpisy se zvyšovaly i bezpečnostní a ekologické nároky, a tudíž i požadavky na složení škodlivin ve výfukových plynech, a tak se měnily především palivové součástky. Současně s novým karburátorem Ozon přichází modernizace automobilu. V roce 1982 se rozšiřuje nabídka o typ VAZ 2105. Poprvé zde byl u ruského automobilu použit motor OHC s pohonem vačkového hřídele ozubeným řemenem.
Po ní následoval typ VAZ 2107 jako ukončení typové řady, na jejímž počátku byl VAZ 2101, s nímž má 2107 zhruba 80% společných dílů. Odlišnosti jsou především v komfortnějším vybavení interiéru. Na světě je v té době již VAZ 2104, který si získal oblibu pro svou prostornost a nízkou cenu. S drobnými úpravami se dovážel dosud jako VAZ 21044i s motorem 1,7l opatřeným vstřikováním GM.
Závod v Togliatti postupně rozšířil výrobní program o typ VAZ 2108. Jednalo se o automobil nové generace s pohonem předních kol a motorem 1,3l umístěným vpředu napříč, pětistupňovou převodovkou (v bloku s motorem), hřebenovým řízením, nezávislým zavěšením kol a zcela přepracovanou dvouprostorovou karosérií. K základnímu dvouprostorovému provedení přibyla i verze s tříprostorovou karosérií VAZ 2109.
Další generací automobilů VAZ je VAZ 2110, která se u nás představila v roce 1997 a její prodej byl zahájen o rok později. Tříprostorový sedan s osobitým designem s nápadně oblými konturami samonosné karoserie z pozinkovaného plechu. Z tohoto typu vychází i kombi VAZ 2111
Již při projekčních záměrech automobilky bylo jasné, že jedním z výráběných tipů bude i terénní vozidlo. Jeho výroba představovala v Togliatti vybudování zcela "nové automobilky v automobilce". Terénní Lada VAZ 2121 se montuje odděleně na samostatné montážní lince. Výroba byla zahájena v roce 1975. Ve světě je nabízen pod obchodním označením Lada Niva, Niva 1600 či Tajga. K roku 2000 jezdí na celém světě více než milion těchto automobilů.
Zajímavou částí historie automobilky VAZ je v roce 1974 vznik oddělení SKB RPD, která se zabývá možnostmi využití rotačního motoru systému NSU - Wankel. První motory se již montovaly do automobilů VAZ-2101 a to konkrétně VAZ - 21018.
Na Pařížském autosalonu 2000 se představila studie cestovního vozu navržená petrohradským designérským střediskem Avtovazu, pojmenovaná na počest cara Petra Velikého - Peter Turbo
CS AUTOLADA spol. s r.o.
Koněvova 211, Praha 3
po-pá od 9.00 do 17.30 hodin fax: 234 114 202
autosalon
tel: 234 114 200
e-mail: autosalon@lada.cz
náhradní díly
tel: 234 114 210
e-mail: vozab@lada.cz
SKYPE: csautoladasro